انواع کاغذ های رایج و کاربرد آن ها در چاپ

انواع کاغذ های رایج و کاربرد آن ها در چاپ
امروزه در صنعت انواع بسیار زیادی از کاغذ با کاربرد های متفاوت در بازار مشاهده می کنیم پس به همین دلیل شناخت انواع کاغذ وکاربرد های آن باعث بالا رفتن اطلاعات ما و در نتیجه ایجاد نو آوری وپیشرفت در صنعت چاپ و بسته بندی می شود . از انواع کاغذ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاغذ تحریر (repero paper) :
رایج ترین کاغذ در صنعت چاپ کاغذ تحریر یا ریپرو است. این نوع کاغذ ها با مقدار کمتری سلولز ساخته می شود و بیشتر این کاغذ ها تبدیل به کاغذ های خط دار شده و در کل این نوع کاغذ بسیار مقرون به صرفه می باشد.
رایج تر ین گرماژ مورد استفاده این نوع کاغذ در صنعت چاپ 70 تا 90 گرم است درحالیکه تا گرماژ 100 هم مورد استفاده و تولید قرار می گیرد .
نکته قابل توجه در این نوع کاغذ ها میزان سفیدی (whitness) آن ها است که معمولا افراد به دنبال بیشترین میزان درصد سفیدی هستند که قاعدتا بیشترین میزان درخواست را در بازار دارد.
این نوع کاغذ ها به طور معمول در عرض های 9 تا 10 متر با سرعت 2000 متر در دقیقه تولید می شوند.

کاغذ ها روکش دار یا کاغذ گلاسه:
به دلیل خاصیت این نوع کاغذ ها، سطح چاپ بسیار درخشان و رنگارنگ تر دیده می شود.
به طور معمول کاغذ های سفید روکش دار نسبت به دیگر رنگ های این نوع کاغذ بیشتر مورد استقبال گرفته است زیرا اگر بر روی سطح کاغذ ترکی موجود باشد در کاغذ سفید روکش دار دیده نمی شود.
کیفیت و استحکام این نوع کاغذ ها به میزان فیبر استفاده شده بستگی دارد و طول این نوع کاغذ در تولید به طور معمول بین 7 تا 8 متر است و سرعت تولید آنها به 1000 متر در دقیقه می رسد.

کاغذ روزنامه:
کاغذ های روزنامه به دلیل عدم نیاز به سفیدکاری و گرماژ پایین(50 گرم) به شدت کاغذ ارزان قیمت و مقرون به صرفه هستند. همچنین این نوع کاغذ عمر بسیار کوتاهی داشته و این موارد دلیل استفاده ی صنعت چاپ از این کاغذ در تهیه ی روزنامه می باشد.

کاغذ خود کپی (NCR) :
کاغذ های NCR یا خودکپی مانند کاغذ های چاپ کربنی قدیمی است که با نوشتن بر روی کاغذ، مطالب نوشته شده بر روی کاغذ زیرین به صورت اتوماتیک چاپ و باز نویسی می شود با این تفاوت که دیگر نیازی به گذاشتن کاغذ کربن بین دو کاغذ مورد نظر نیست و این به واسطه ی پوشش نامرئی است که بر پشت کاغذ اول قرار دارد.
پشت اولین ورق کاغذ، با کپسول های ریز رنگی پوشانده شده که به ورق CB Sheet - Back Coated معروف است. بر روی سطح ورق زیرین با ماده ای که با ورق بالایی واکنش نشان می دهد پوشانده می شود، که به ورق CF Sheet - Coated Front معروف است. هر ورق اضافی دیگری که در این بین مورد نیاز است ، در رو با ماده ای به نام clay و در پشت با رنگ پوشانده شده است این اوراق CFB Sheet - Coated Front & Back معروف هستند.
پس از فشار بر روی کاغذ اول واکنش شیمیایی رخ می دهد و تمامی نوشته ها بر روی دیگر کاغذ ها چاپ می گردد.
این نوع کاغذ در رنگ های متفاوتی موجود است و از گرماژ 60 تا80 گرم مورد استفاده قرار می گیرد.
تاریخ درج: 26 آبان 1399
890 چاپ صفحه