نکات مهم تنظیم دما و سرعت در دستگاه سلفون کش

نکات مهم تنظیم دما و سرعت در دستگاه سلفون کش
بطور کلي دماي مناسب در دستگاه ها ی سلفون کش کاغذ بين 90 تا 110 درجه سانتی گراد مي باشد.
هنگامي که دماي دستگاه سلفون کش در سرعت پايين تنظيم شده و کيفيت کاغذ سلفون شده مطلوب می باشد به منظور ایجاد تغییردر سرعت دستگاه سه نکته قابل توجه است که در ادامه به اين نکات اشاره خواهيم کرد.
سرعت بیشتر، دماي بالا تر
زمان تماس غلطک حرارتي با کاغذ از اهمیت بالایی برخوردار است زيرا به صورت مستقيم در کيفيت کار موثر است. باید توجه داشت که سرعت بالاي دستگاه موجب کاهش زمان تماس کاغذ با غلطک حرارتي شده و بنا براين حرارت کم تري به کاغذ منتقل مي گردد.
لذا در سرعت بالاتر براي رسيدن به کيفت مطلوب سلفون بايستي دستگاه در دماي بالاتری نیز تنظيم گردد.
تاثير ضخامت و دماي کاغذ در سلفون کشي
نکته ی دیگری که باید به آن توجه کرد میزان دمای کاغذ قبل از سلفون کشی می باشد. هرچه ابعاد کاغذ بزرگ تر و ضخامت آن بیشتر و دمای آن پایین تر باشد انرژی حرارتی بیشتری برای رسیدن کاغذ به دمای مطلوب و آماده سازی آن برای دریافت سلفون مورد نیاز است.
لذا در این حالت باید در شروع کار، دستگاه در سرعت پایین تری مورد استفاده قرار گرفته و به تدریج به سرعت آن اضافه شود زیرا سرعت کم دستگاه موجب افزایش زمان تماس کاغذ با غلطک حرارتی شده و موجب انتقال بیشتر حرارت به کاغذ می گردد.
این مورد معمولا در زمستان پیش می آید یعنی زمانی که کاغذ ها با گرماژ بالا در محیط سرد انبار قرار گرفته اند. البته پس از رسیدن دستگاه به دمای تعادل می توان به تدریج به سرعت آن اضافه نمود.
تغيير تدریجی سرعت دستگاه سلفون کش
تغيير سرعت دستگاه سلفون کش بايستي آهسته و تدريجي صورت گيرد.
افزايش سريع سرعت موجب بهم خوردن دماي تعادل دستگاه می گردد. برای مثال اگر دستگاه در سرعت 10 متر بر دقیقه تنظیم شده است برای رسیدن سرعت آن به 50 متر در دقیقه بایستی این تغییرات به آهستگی صورت گیرد. یعنی برای مثال ابتدا سرعت را 5 متر بر دقیقه افزایش دهیم در این حالت دمای دستگاه کمی پایین آمده و دوباره تا دمای تنظیم شده افزایش می یابد. سپس دوباره سرعت را به میزان 5 متر بردقیقه افزایش داده و باز شاهد افت و افزایش دمای دستگاه خواهیم بود و این کار تا رسیدن به سرعت مورد نظر ادامه می دهیم.
چنانچه سرعت دستگاه به یکباره اضافه شود افت دمایی دستگاه شدید بوده و زمان بیشتری طول می کشد تا دمای آن به دمای مطلوبی که تنظیم کرده بودیم برسد.
در فاصله ی زمانی که افت دمایی زیاد به وجود می آید ممکن است سلفون به خوبی به کاغذ متصل نگردد و یا کاغذ سلفون شده از کیفیت خوبی برخوردار نباشد.
همچنین کاهش سریع و یکباره ی سرعت دستگاه موجب افزایش نسبی دمای دستگاه شده و این خود موجب کوتاه شدن عرض سلفون و یا سوختن آن می گردد.
زیرا میزان فلوی حرارتی دستگاه با سرعت بالا هماهنگ بوده و این کاهش سریع سرعت موجب افزایش دمای دستگاه می گردد. بنابراین کاهش سرعت دستگاه نیز بایستی به آرامی صورت گیرد.
در نتیجه باید گفت که ایجاد هماهنگی بین دما و سرعت دستگاه سلفون کش در رسیدن به کیفیت مطلوب سلفون از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این کار نیاز به تجربه داشته و برای شروع و راه اندازی دستگاه نیاز به صبر و حوصله می باشد.
مقاله توسط مهندس اعتدال مدير بخش فني شرکت توتاليا توليد شده است.
تاریخ درج: 19 اردیبهشت 1400
791 چاپ صفحه