چگونه به محيط زيست کمک کنيم؟

چگونه به محيط زيست کمک کنيم؟
محيط زيست موضوع بسیار با اهميتی در صنعت است که کم تر به آن توجه مي شود.
همانطور که می دانیم صنعت چاپ نیز به محيط زيست آسيب هاي جدي وارد کرده و لازم است که هر چه سريع تر اقداماتي انجام شود تا در مرحله ی اول حجم خسارات کاهش داده شود و سپس در مرحله بعدي این خسارات به صفر برسد و اين موضوع نياز به مديريت و تلاش بسيار فراوان دارد.
حال اين سوال پيش مي آيد که راهکار هاي اوليه براي مديريت جلوگيري از آسيب به محيط زيست چيست؟
در اين جا می خواهیم راه حل هايي اوليه براي حفاظت از محيط زيست را بررسي و در معرض گفت وگو بگذاريم تا بتوانيم در آينده خسارات وارده به محيط زيست را به صفر برسانيم.
بازيافت ضايعات مواد مصرفي و کار هاي چاپي پس از استفاده
در بحث جلوگيري از صدمه به محيط زيست بهترين راهکار، بازيافت ضايعات مواد مصرفي است، که خود روند بسيار پيچيده اي دارد.
چنانچه نکات لازم در جلوگیری از افزایش هزینه های بازیافت در نظر گرفته نشود، هزینه بازیافت بالا بوده و راه حل مناسبی برای حفاظت از محیط زیست نخواهد بود.
لذا پيشنهاد مي شود فرآيند هايي مانند جداسازي ضایعات و خرد کردن کاغذ قبل از تحويل به مراکز بازيافت انجام گردد .
و همچنين براي انتقال مواد بازيافتي از ماشين هاي هيبريد و برقي استفاده کنيم تا کم ترين ميزان صدمه و هزينه را نسبت به محیط زیست خود داشته باشد.
استفاده از مواد مصرفي تجديد پذير در صنعت چاپ
موادي را تجديد پذير گويند که در زمان نسبتا کم و در شرايط استاندارد به طبيعت بازگردند.
استفاده از اين مواد به حفظ محيط زيست بسيار کمک می کند اما به دلايل مختلف از اين مواد استقبال نمي شود و به همين دليل قيمت بالا تري دارند.
براي مثال ما مي توانيم از از سلفون هاي تجديد پذير برای سلفون کشی کاغذ و همچنين مرکب های تجدید پذیر در صنعت چاپ استفاده کنيم تا به محيط زيست آسيب کمتری برسد.
بهروري درست از مصرف برق
اين موضوع فقط به صنعت چاپ مربوط نمي شود بلکه مرتبط به تمامي کسب و کار و حتي تمامي مردم جهان مي شود که از برق به درستي و با بالاترين بهره وري استفاده کنند .
بنابراین از لامپ مورد استفاده برای روشنایی گرفته تا دستگاه هايي که برای چاپ استفاده مي کنيم لازم است که کم ترين ميزان مصرف برق با بالاترين کارکرد را دارا باشند.
به دليل اهميت اين موضوع به طور جداگانه و به صورت کاملا دقيق در جایی دیگر به اين موضوع خواهيم پرداخت.
چاپ بهينه و بدون خرابي
يکي از بحث هاي مهم در صنعت چاپ بالا بردن بهره وري خروجي کار است که علاوه بر جلو گيري از هزينه ها مي تواند از هدر رفتن مواد مصرفي جلوگیری کرده و باعث حفاظت از محيط زيست شود.
اين موضوع نياز به محاسبات دقيقي دارد و لذا عواملی مانند نيروي متخصص و مواد مصرفي مرغوب در این محاسبه دخیل خواهد بود.
در پايان بايد به اين نکته توجه کرد به طور کلي با جلوگيري از استفاده بي رويه و مديريت درست مي توانيم به محيط زيست کمک کنيم که نيازمند فرهنگ سازي و همکاري همگاني است و در اين راستا بايد با تبليغات و معرفي محصولات تجديد پذير و مدیریت صحیح، میزان ضایعات را به صفر برسانیم.
اين مقاله توسط آقای محمد اميري نوشه شده است. به اميد روزي که هيچ دغدغه اي براي محيط زيست نداشته باشيم.

تاریخ درج: 9 خرداد 1400
415 چاپ صفحه