چاپ و صحافی کتاب کم تیراژ

امروزه تغییرات اساسی در چاپ و صحافی کتاب به وجود آمده است.
به منظور کم کردن هزینه ها و رسیدن به قیمت ارزان تر، تیراژ چاپ و صحافی کتاب ها کاهش پیدا کرده است.
در گذشته تیراژ هر کتاب در حدود پنج هزار نسخه بود که این خود موجب تاخیر در برگشت سرمایه و همچنین انواع هزینه های سربار ازجمله هزینه انبارداری، هزینه کتاب های باطله در اثرجابجایی و تاثیر حرارت و رطوبت محیط نگهداری وهمچنین اشغال فضای فروشگاه ها بوده است. ضمنا گاهی کتاب مورد نظر در اثر گذشت زمان ارزش وجودی خود را به علت تغییر و اصلاحات محتوی آن از دست می داده است. تمامی اینها دلایلی است بر اینکه صحافی و چاپ دیگر در تیراژ های بالا قابل قبول و به صرفه نبوده و این موجب اتلاف هزینه و کاهش سود حاصله می باشد.
اما امروزه تیراژ کتاب به زیر 1000 نسخه یعنی 500 و یا 200 نسخه رسیده است و حتی مشتریانی وجود دارند که تیراژ جزوات آموزشی آنها به 100 نسخه می رسد، یعنی تیراژی که در چاپ و صحافی افست تنها به عنوان باطله کار در نظر گرفته می شود.
در نتیجه برای چاپ و صحافی کتب کم تیراژ دیگر جایی برای دستگاه های چاپ افست و دستگاه های چسب گرم بزرگ و چند گیره باقی نمی ماند، چراکه اصولا در این تیراژ هیچگونه توجیه اقتصادی نخواهند داشت.
برای چاپ و صحافی کتاب های کم تیراژ می توان از پکیج تولید کتاب های کم تیراژ استفاده کرد. برای این منظور می توان از انواع دستگاه های چاپ تکرنگ، ترتیب کن ها، انواع دستگاه های چسب گرم و همچنین دستگاه برش بهره برد. همچنین برای تهیه کتاب و جزوات با جلد سخت نیز می توان از دستگاه های تولید جلد سخت استفاده کرد.
تاریخ درج: 26 فروردین 1398
1388 چاپ صفحه